mandag den 16. december 2013

Bag lås og bøger i Svendborg Arrest


Maria (som er et opdigtet navn) bliver vækket klokken 7, spiser morgenmad klokken 7.30. Vender så tilbage til sin celle, får frokost klokken 12, … Og sådan fortsætter alle dagene i et fast skema.
- Dagene kører i ring, og jeg behøver ikke bruge min hjerne. Derfor er skolegangen er et godt afbræk i hverdagen, siger Maria, som her er til undervisning hos Maja Borch Hansen.

Maria er sidst i tyverne og fra Slagelse.
Hun havde lige sagt sit job op som butiksleder, da hun blev arresteret for våbenbesiddelse og havnede i Svendborg Arrest. Og hun forventer at sidde inde en rum tid, da hun allerede havde en betinget dom for et andet forhold.
Men efter afsoningen skulle gerne vente et nyt og et bedre liv.
Maria vil gerne have børn med sin kæreste, som også sidder inde i øjeblikket.
- Så vi bliver nødt til at skifte branche - både fra kriminalitet og for mit eget vedkommende fra butiksverdenen.
- Et familieliv passer hverken sammen med kriminalitet eller 50 timers arbejdsuger. Det går bare ikke, siger Maria.
Hvorfor ikke bruge tiden på at blive klogere?

Avu og Hvad kan jeg blive?
En del af tiden bag tremmer går derfor med at studere ”Hvad kan jeg blive” i 2013-udgaven. Og så tager Maria avu-fag for at få opdateret sin skoleviden, selv om hun allerede har en HG.
- Jeg tager al den skolegang, jeg kan få. For jeg kan få brug for det i fremtiden. Og så går jeg til undervisning her hos Maja for adspredelsens skyld, siger hun.


Her i arresten møder jeg kursister, som gerne vil lære, og samtidig får jeg selv indblik i en parallel verden med meget stærke normer. Så du kan sige, at læringen går begge veje, siger VUC-lærer Maja Borch Hansen. 

Et værdsat afbræk

Maja Borch Hansen er en af de tre lærere fra HF & VUC FYN i Svendborg, som underviser i arresten som led i et toårigt forsøg med ”import” af undervisning fra en leverandør uden for murene.
Hun var klar til opgaven – uden tøven – da undervisningen startede ved årsskiftet.
Venner, familie og kollegaer kan have svært ved at forstå, at hun kan trives blandt indsatte.
Men jeg ser jobbet som en unik mulighed for at få indblik i en ellers lukket verden – og være med til at give den indsatte stof til refleksion, siger Maja Borch Hansen.

Tvunget til valg

Maja ser på mange måder den kriminelle verden som en parallel verden.
- Den kriminelle verden har stærke normer. Folk ved, hvad der bliver forventet af dem. Der er kontant afregning, og  på den måde giver den tryghed.
- I vores verden oplever vi mere flydende grænser og er konstant tvunget til valg, og det kan virke skræmmende på nogle af de mennesker, jeg møder som indsatte her i arresten, fortæller Maja.

Dannelse og uddannelse

Undervisningen i Svendborg Arrest foregår i hold på op til fire indsatte.
Og ud over det rent faglige i matematik, dansk eller engelsk, inddrager lærerne samfundsforhold i alle tænkelige sammenhænge, så de indsatte også får et solidt indblik i verden – uden for den kriminelle verden.




Når Maja inddrager "Verden udenfor" i sin undervisning kan det forstås på mange måder - også geografisk

Respekt for lærernes arbejde

Arrestforvarer Søren Tolderlund er glad for samarbejdet og håber det bliver permanent.
- Det er med stor respekt, vi ser, hvad lærerne præsterer. Og ikke mindst oplever vi respekt fra de indsatte, som sætter pris på, at få lagt en individuel plan, som de kan tage med sig videre i afsoningen.
- Ja, vi har faktisk måttet udvide antallet af timer, fordi undervisningen er populær, fortæller en tilfreds arrestforvarer.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar