tirsdag den 10. juni 2014

På vej fra ufaglært til faglært – måske!


I en lagerhal i Sydney stod tønde efter tønde efter tønde med det giftige HCB, som i januar 2011 skulle være sejlet fra Australien, syd om Afrika og nord om Skagen for at ende i forbrændingsovnene på Kommune Kemi i Nyborg.
Nyborg var i oprør. Massemedier og sociale medier blev mobiliseret. Og efter massivt pres, standsede den daværende miljøminister Karen Hækkerup planerne.

For den nu 48-årige Gitte Schultz blev det enden på et job som ufaglært, hun ellers havde haft de sidste 12 år – og var glad for.
Ingen gift at destruere – intet arbejde. Så enkelt var det.


48-årige Gitte Schultz har senest arbejdet 12 år på Kommunekemi i Nyborg, hvor hun har kørt truck og styret en række forskellige processer i forbrændingsanlæggene. Hun blev afskediget på grund af ordrenedgang, men håber nu at blive uddannet industrioperatør gennem "Fra ufaglært til faglært".

Måske en fremtid som faglært

I dag er Gitte Schultz tæt på at ryge ud af dagpengesystemet og over på kontanthjælp.
Og som sidste skud i bøssen er hun netop startet på ”Fra Ufaglært til Faglært” – hvor 3F, Dansk Metal, Syddansk Erhvervsskole samt HF & VUC FYN arbejder sammen om at finde den kortest mulige vej til at få en faglig uddannelse inden for det fag, kursisterne i forvejen har arbejdet med.
- Magnus, kan du ikke lige kigge på grillstarteren her, beder Gitte sin medkursist, Magnus Hamlin.
Magnus er certificeret svejser men mangler et svendebrev for at kunne kalde sig faglært svejser. Det er det, han går efter nu. Og får Gittes vedkommende håber hun at arbejde sig til et svendbrev som industrioperatør.


Gitte Schultz håber at blive industrioperatør og Magnus Hamlin at blive svejser. De er begge kursister på projektet "Fra ufaglært til faglært.

Får kompetencer vurderet

”Fra ufaglært til faglært” ligger fint i tråd med regeringens udspil til en reform af beskæftigelsesindsatsen, som specifikt arbejder med ret til en realkompetencevurdering, hvis man er fyldt 30 år, er ufaglært og arbejdsløs.
- Det er lige netop det, vi er i gang med nu, forklarer de to fra Skibshallen på Syddansk Erhvervsskole.
Og det er både faglige såvel som boglige kompetencer, der bliver vurderet for at se, hvor store dele af den faglige uddannelse den enkelte kan ”springe over”.

Dansk, matematik og faglig kunnen

- For eksempel var vi på VUC her den anden dag for at blive testet i matematik, fortæller Magnus.  - Senere skal vi testes i blandt andet dansk.
Magnus har tidligere svejset en del i aluminium. Og nu satser han på at specialisere sig inden for netop aluminiumssvejsning. Han mener aluminium som materiale hører fremtiden til på grund af metallets lethed og styrke.
Magnus Hamlin tror på en fremtid inden for svejsning i aluminium, så det har han målrettet efter som kursist på "Fra ufaglært til faglært"

Dagpenge under forløbet
”Fra ufaglært til faglært” er et pilotprojekt, hvor jobcenter- a-kasse og uddannelsesinstitutioner arbejder sammen.
Uddannelsesforløbet kan derfor umiddelbart skrives ind i en jobplan, så kursisterne kan modtage dagpenge under forløbet.
Det er afgørende for, at projektet skal lykkes.
Parterne sørger ligeledes for, at deltagerne får en voksenlæreplads
- Tidligere har mange været nødt til at takke nej til uddannelse, fordi de simpelthen ikke kan få råd til at forsørge familien på SU, forklarer virksomhedskonsulent Rikke Schalck Juul fra HF & VUC FYN i Nyborg.


13 ufaglærte har foreløbig været gennem samme IKV som Gitte Schultz og Magnus Hamlin. I den Individuelle Kompetence Vurdering vurderer fagfolk, hvilke boglige og faglige kompetencer de pågældende har oparbejdet gennem livet uden at have fået papir på dem.


FAKTA om “Fra ufaglært til faglært”

De første 12 dage gennemgår kursisterne en Realkompetencevurdering for at vurdere, hvor meget kursisterne kan i forvejen.
I løbet af de næste 14 dage udarbejdes en jobplan, som skal sikre kursisten en indtægt.
De efterfølgende 20 uger består af et indledende PUTAU-forløb, som står for Personlig Udvikling Til Arbejde og Uddannelse. 
De efterfølgende 18 uger skal kursisten modtage den portion FVU + de avu fag (almene skolefag), som er nødvendige.
Perioden omfatter også praktikophold i kortere perioder. 
Formålet er blandt andet at etablere relationer til en virksomhed, som eventuelt kan have kursisten i lære efterfølgende.
Gennem hele forløbet har hver enkelt kursist en mentor fra HF & VUC FYN eller Syddansk Erhvervsskole.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar