torsdag den 4. juni 2015

Fuld hf som fjernundervisning

Det er bare om at komme i gang, siger 22-årige Adam 

Nogle tænker, jeg er lidt mærkelig at tage en fuld hf som fjernundervisning. Men det er ok. Andre tænker, det er ret smart. Og selv griner jeg hele vejen til mit bevis, som skal få mig ind på medialogi (programmering) ved Aalborg Universitet, siger Adam Stribley.


Af journalist Hans Havgaard Hansen

Hvis ikke, der fandtes fjernundervisning, var jeg nok på kontanthjælp nu – eller førtidspension.
22-årige Adam Stribley er ved at gøre en fuld hf færdig som ren fjernundervisning. Og han er ikke i tvivl om fjernundervisningens værdi for ham, som er droppet ud af gymnasiet tre gange på grund af sit handicap – slidgigt.

Slipper for lærerens gennemgang

Det er glimrende undervisning, hvis man ellers kan tage den ensomhed, der ligger i fjernundervisningens natur.
- Og for mit eget vedkommende har jeg ikke brug for den store omgangskreds. Men ellers kan man jo også bare gå sammen med andre om at løse opgaverne. Det kan jo også være en glimrende måde at lære på.
- Under alle omstændigheder slipper man for at bruge tid på lærerens gennemgang, men kan gå direkte i bøgerne ud fra den plan, der er lagt.

Pas på dovenskaben

Når det er sagt, lægger Adam ikke skjul på, at det kræver en vis portion selvtillid at tage en fuld hf som fjernundervisning.
- Hvis dovenskaben får overtaget, slår det hårdt bagefter. For der er jo trods alt et stykke arbejde, der skal laves, som Adam siger det.
Her har du mit klasseværelse. Generelt har lærerne struktureret materialet godt. Det følger en progression, så jeg hele tiden bruger den viden, jeg lige har tilegnet mig i det foregående. Kun sjældent har jeg været i tvivl om, hvad jeg skulle. Så fjernundervisning fungerer godt for mig, siger Adam Stribley fra Odense.

Hvad med fjernundervisning?

Da Adam var droppet ud af gymnasiet for tredje gang, fordi hans ben ikke kunne holde til dag efter dag at vandre rundt på den fysiske skole, var han frustreret.
Så var det, hans mor spurgte, om han havde overvejet at tage en hf som fjernundervisning.
- Den mulighed kendte jeg slet ikke. Men jeg var hurtig om at få ringet til HF & VUC FYN for at høre om mulighederne.

Hurtigt i gang 

Kort tid efter havde Adam snakket med en studievejler og var skrevet op som fjernkursist, havde fået mail-kontakt til sine lærere og adgang til den elektroniske platform, som fjernundervisningen bruger til udveksling af planer og opgaver.

Deadlines er en hjælp

Den enkelte lærer sendte et skema med deadline, jeg kunne arbejde ud fra.
- Ja, og så var det jo bare om at klø på og at deltage i de to weekender, der er indlagt med laboratorieøvelser i naturfagene. Men jeg kan ikke understrege tit nok, hvor vigtigt det er at følge planen og få afleveret til de aftalte deadlines. Hvis dovenskaben får lov at sejre, går det galt. De aftalte deadlines er faktisk en hjælp til dig selv, understreger Adam.



Enkelte gange har jeg ringet til en lærer i træffetiden. Det har typisk været, hvis opgaven var dårligt formuleret, så jeg ikke forstod den 100 pct.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar