tirsdag den 27. oktober 2015

Touch down Greenland

Grønland byder både på et barsk vejr og landingsbaner helt ned til 799 meter. Og den udfordring er Laarseeraq Rosing Olsen klar til at tage op i sin Dash8-200 fra Air Greenland. Billedet af den nu 24-årige grønlandske pilot er taget ved en ganske særlig anledning - hans første landing i hjembyen Maniitsoq. Laarseeraq er tidligere kursist i HF & VUC FYNs fjernundervisning – VUC.NU


Af journalist Hans Havgaard Hansen

Engelsk fra Odense, flyveundervisning i Oxford, fysisk tjek i Glostrup.
Og timevis af flyvninger fra Falcon Airfield, Arizona.
Laarseeraq Rosing Olsen har været langt omkring for at kunne sætte sig i pilotsædet i Air Greenlands Dash8-200.
- Og hold op hvor er det skønt at have udlevet min drøm og tilmed flyve her i Grønland, siger en tydelig glad Laarseeraq.

Eksamen i Odense/Kangerlussuaq

For ganske få år siden knoklede Laars med at forbedre sine engelskkundskaber via en skype-forbindelse til HF & VUC FYNs fjernundervisning i Odense.
Og da han skulle til eksamen lykkedes det ham at få overtalt en ansat på kommunekontoret i Kangerlussuaq til at stå op klokken 4 om morgenen grønlandsk tid, så han havde et officielt lokale, hvor han kunne gå til eksamen via en skypeforbindelse til Odense.

Godkendt til Oxford

Med en forbedret eksamen i hus, blev han godkendt af de grønlandske myndigheder til pilotuddannelsen i Oxford – og sendt videre til et tjek af hans fysik på Flyvemedicinsk Klinik i Glostrup.

Take off Arizona

Han bestod den teoretiske del af pilotuddannelsen på Oxford Aviation Academy i England med bravur – og var klar til sin første take off i en 4 personers Piper Archer TX fra Falcon Air Fields i Arizona, hvor han holdt for enden af run-way'en med alle sanser åbne – klar til take off.
Med fuld power på maskinen gik kroppen i et med den vibrerende motor.
Accelerationen trykkede Laarseeraq tilbage i sædet på vej ud ad run way'en.
Farten pressede sig op på 65 knob. Flyet lettede og under Laarseeraq tegnede sig først et skakbræt af gaderne i Mesa – en østlige forstad til Phoenix – så et fascinerende afsvedet western - landskab fra Tonto National Forest.

Som at få vinger

- At flyve et fly er fuldstændig som selv at få vinger og flyve – en drøm der er gået i opfyldelse, forklarer den 24 årige håndboldspiller, guitarist, saxofonist, bassist, kajakroer og løber – og pr. 1. november 2015 fastansat pilot i Air Greenland.


Målrettet mand!



En helikopter flyver over børnehaven. Første gang, Laarseeraq drømte om at blive pilot var som fireårig i børnehaven.
Børnene var udenfor på legepladsen, da han stod og så en helikopter flyve hen over byen ude fra lufthavnen i Maniitsoq. Det var den historie, modtagelseskomiteen i det grønlandske hjemmestyre fik som begrundelse for, at lige netop HAN skulle have mulighed for at få en pilotuddannelse.

Det skal være løgn, skal det! Da Laarseeraq fik en engelsk-karakter fra HTX, som var ubrugelig i forhold til at blive pilot, måtte han lægge en ny plan. Og efter intensive studier fik han den nødvendige karakter i engelsk B på HF & VUC FYNs fjernundervisning VUC.NU
Sideløbende havde han job som security i Mittarfeqarfiit – tidligere GLV, Grønlands Lufthavne, hvorfra han skiftede job og blev lastmand i Air Greenland – samme firma hvor han i dag er ansat som pilot.

Iskoldt overblik. Da Laarseeraq nåede til optagelsessamtaler på Oxford Aviation Academy fortalte han historien om dengang, han med sin familie var på vej fra sin hjemby til Nuuk i en 28 fods båd, da det blæste op, og den splinternye motor satte ud tæt på en række faretruende skær.
Motoren havde sat ud pga. de store bølger, og vi tænkte: ”Motoren får ikke brændstof. Måske er der kommet luft i brændstofslangen. Lad os løsne dysserne i motoren, så vi kan trække luften ud og få benzinen til at passere.
Det var en farlig situation, og vi skulle bare ikke ud at svømme i det kolde vand. Så det handlede for alt i verden om at holde hovedet koldt.
Operationen lykkedes, så båden kunne fortsætte mod den grønlandske hovedstad.
Med historien ville Laarseeraq fortælle folkene fra Oxford Aviation Academy, at han har lært at tænke klart i pressede situationer.

En effektiv slagplan. Til sidst – under optagelsesprøven spurgte intervieweren, om der var noget, Laarseeraq syntes, de havde glemt at spørge om, hvorefter Laarseeraq svarede: ”Leadership”.
Det gav ham mulighed for at fortælle om dengang i 2008, hvor han var spillende træner på sit håndboldhold i Maniitsoq.
Kun to måneder før det grønlandske mesterskab fik holdet at vide, at det var udtaget. Men med en hurtig Google-søgning på ”effektive træningsmetoder i håndbold” og en dag til dag træningsplan lykkedes det. Maniitsoqs håndbolddrenge blev nummer to i det nationale mesterskab.
Håndbold-historien vidner om evnen til at lægge en plan - og følge den.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar