fredag den 18. november 2016

5 gode råd til at få kontrol over angsten



1. Få rigeligt med søvn
Det kan selvfølgelig være svært at sove godt, hvis man er meget nervøs for næste dags eksamen. Men sørg for at lade bøgerne ligge om aftenen, foretag dig noget afslappende som fx at se TV eller gå en lang tur, så du får en naturlig træthed i kroppen.

2. Drik vand
80 % af hjernen består af vand, og bare et lille underskud på væskebalancen sætter din hjerne i slowmotion, koncentrationen falder og korttidshukommelsen går på pause. Så sørg for at drikke jævnt med vand dagen igennem.

3. Vejrtrækning
Lav en simpel vejrtræknings-øvelse, når du kan mærke, at din eksamensangst prøver at overtage kontrollen. Find et sted, du kan få lidt ro (evt. toilettet) og luk øjnene. Træk vejret dybt, roligt og helt ned i maven - 3 gange. Dine lunger skal være helt tømt for luft – uden at det er ubehageligt.
Lav vejrtrækningsøvelsen 3 gange med pauser imellem (uden pauserne kan du godt blive lidt svimmel). Du vil mærke en beroligende effekt med det samme, og øvelsen sænker også niveauet af stresshormoner, der ellers sendes rundt i kroppen.

4. Selvtillid
Hvis du mangler selvtillid i eksamens-situationen, kan du lave den øvelse, der hedder en Power Pose (Amy Cuddy fortæller her om teorien bag).
Stil dig (igen evt. på toilettet) med god afstand mellem fødderne. Få din krop til at fylde (i stedet for at krumme dig sammen) og ræk armene i vejret, som hvis du ville råbe: “YES!”. Hold stillingen 2 minutter og mærk, hvordan din selvtillid vender tilbage og fylder din krop.
Du kan eventuelt supplere selvtillids-øvelsen med at tænke på en oplevelse eller to, hvor du netop havde den ønskede selvtillid (det behøver ikke have noget med eksamener at gøre).

5. Sæt ord på
Undersøgelser viser, at det hjælper at sætte ord på sin eksamensangst. Det kan fx have en god effekt, hvis du kort tid inden eksamen afsætter 10 minutter til at beskrive din angst på et stykke papir. Hvordan føles din eksamensangst? Hvor sidder den henne i kroppen? Hvad fortæller den dig? Bare det at sætte ord på, vil i mange tilfælde mindske din eksamensangst betydeligt.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar