mandag den 18. september 2017

Frederik fandt sin plads på den anden side af glasset


Da 23-årige Frederik Kalhøj første gang satte benene på HF & VUC FYN i Nyborg var det ikke som kursist. Faktisk betragtede han mest undervisning i sikker afstand igennem de ruder, han som glarmester arbejdede med at skifte på skolen i løbet af et par måneder. Dengang havde han ikke forestillet sig, at han en dag skulle sidde med i undervisningen på den anden side af glasset og at VUC i Nyborg skulle blive et springbræt til drømmen om en uddannelse som arkitekt.

I folkeskolen var han ikke den mest flittige elev. Lysten var til arbejde og ikke til bøger. Derfor var det også helt naturligt og lige efter planen, da Frederik efter 10. klasse fik job som glarmester. Men allerede efter et par år i jobbet begyndte tankerne at kredse om muligheden for at læse videre.

”Jeg var glad for mit arbejde, men jeg kunne godt mærke, at jeg ikke skulle arbejde med at installere glas resten af mit liv, og jeg var motiveret for at prøve noget andet”.

Efter god betænkningstid tog Frederik så beslutningen. Han ville være arkitekt. Da Frederik allerede kendte til VUC fra sit arbejde som glarmester på HF & VUC FYN i Nyborg gik tankerne hurtigt i den retning, og der gik ikke længe før optagelsen på hf-enkeltfag i Nyborg var en realitet.


De første skridt var de sværeste


Selv om Frederik nu er godt i gang med sit andet år på VUC, så husker han stadig, hvor nervøs han var lige inden han trådte ind i klasselokalet på første skoledag med klamme hænder, hjertebanken og tanker om at droppe det hele.

”Jeg tænkte, om jeg ikke bare skulle droppe det hele, inden jeg kom for godt i gang. Det var jo alligevel et stort skridt, og jeg var også lidt nervøs for, om jeg kunne klare det rent fagligt”, husker Frederik.


Farvel til trygge rammer


Selv om nerver på første skoledag er helt naturligt, var der for Frederik mere på spil. Da han sagde farvel til jobbet som glarmester var det nemlig samtidig et farvel til trygge rammer og en hverdag i familievirksomheden, hvor Frederiks far var mester og ejer. Derfor var det da heller ikke nogen impulsiv beslutning, fortæller Frederik.

”Jeg skulle måske lige tænke en ekstra gang over min beslutning, for min far var jo glad for at have mig. Det er i hvert fald det, han siger”, griner Frederik og fortsætter ”men det var måske samtidig grunden til at jeg også havde lyst til prøve noget nyt. At komme ud af de trygge rammer”.

Familievirksomhed eller ej, så har der hele tiden været opbakning til Frederiks beslutning på hjemmefronten og fra vennerne.

”Min familie støtter mig og synes det er fedt, at jeg nu som 23-årig har fundet, det jeg brænder for. Og kammeraterne synes, det er sejt, at jeg har fundet motivationen til at starte på noget nyt. Flere af dem taler også om at læse videre. Så det har da helt klart sat gang i snakken, at jeg har valgt at gå i gang med at læse”.


Et godt studiemiljø


Efter et år på VUC er Frederik faldet godt til i sit nye liv, og alle hans bekymringer på første skoledag er blevet gjort til skamme. Han nyder det tætte studiemiljø i Nyborg, hvor alle taler med alle, og hvor det er blevet til mange nye venskaber, siden hans første dag sidste sommer.

”Jeg har udvidet min omgangskreds og fået en masse nye venner. Jeg snakker jo med de fleste her i Nyborg og der er alle typer folk her på VUC. Vi er fra 17 til 40 år og det giver en god blanding, hvor folk bidrager med deres erfaringer. Vi kan lære af hinanden. Alle der går her er voksne ansvarsfulde mennesker og har en idé om, hvad de vil. De skal videre, ligesom mig selv”, fortæller Frederik, der med sine 23 år føler, at han passer godt ind i det modne miljø på VUC.

”Min mor spurgte om jeg ikke skulle starte på Mulernes, hvor min søster også har gået, men jeg kunne ikke rigtig se mig selv sammen med nogle, der lige er gået ud af folkeskolen, når jeg selv er 23 år. Så jeg var superglad for, at der fandtes det her alternativ til gymnasiet”.

Også rent fagligt går det godt og karakterbogen, der bl.a. indeholder et 12-tal i mundtligt engelsk, kan vises frem uden skam. Frederik har tilmed fået overskud til at dele sine erfaringer med de nye kursister.

”Jeg har valgt at være mentor for de nye elever i år og hjælpe dem godt i gang med det nye skoleår. Jeg kan jo selv tydeligt huske, hvordan det var, da man startede.”

Ingen kommentarer:

Send en kommentar